Chceme pokračovat v tradici výroby Lomnických sucharů
Přes 200 let známou pochoutku, Lomnické suchary, čeká období renesance. Nové moderní prostory pro výrobu, nový obal i název. Tradice ale zůstává. V rozhovoru s Markem Heřmanským, jednatelem společnosti SVITAP, která přebírá od nového roku výrobu, vám představujeme eLeSka. Moderní suchary vyráběné dle původních receptur.
V druhé polovině roku 2022 postupně došlo k převzetí produkce tradiční regionální pochoutky – Lomnických sucharů. Co bylo vůbec prvním impulsem pro Vaše rozhodnutí?
První myšlenka na znovuobnovení sucharů k nám přišla před několika lety. Ochrannou známku zrestituoval potomek původních majitelů, pan Kodejška. Začali jsme s ním tedy jednat o možném převzetí výroby. V loňském roce jsme se finálně domluvili a dokončili všechny potřebné kroky, výrobu plánujeme spustit v nových prostorách počátkem roku 2023.
Celá výroba se přesouvá do nové provozovny. Kde bude umístěna?
Z původních prostor kousek od náměstí se výroba přesune do nové provozovny v budově bývalého Technolenu u nádraží v Lomnici nad Popelkou. Využili jsme dosud prázdné prostory ve 2. patře, kde jsme tedy nejprve museli udělat pár stavebních úprav. Nyní instalujeme nové technologie, které výrobu zefektivní. I když bude část prací zautomatizovaná, podíl ruční práce bude mít stále zásadní význam. Spuštění výroby plánujeme na leden 2023.
Suchary mají více jak 200letou tradici. Chcete v ní tedy pokračovat?
Určitě, bez minulosti není budoucnosti. Pan Kodejška u nás bude nadále působit jako garant kvality a mentor. Předal nám totiž svůj největší klenot – ručně psaný receptář vytvořený jeho předky, který obsahuje více jak 40 dalších, dávno zapomenutých receptů. Ten pro nás bude studnicí vědomostí a inspirace. Budeme se snažit o to, abychom rozvíjeli know-how pana Kodejšky a stali se jediným synonymem pro lomnické suchary. Věřím, že máme na čem stavět.
Jak byste Lomnické suchary v pár větách popsal?
Moje první zkušenost s nimi je někdy z doby raného jinošství. No a přiznám se, že na poprvé nic moc… Taková zvláštní kombinace – tvrdé křupavé těsto s ořechy obalené v cukru. Záhy jsem jim ale, sám nevím proč, úplně propadl. Řekl bych, že v nich je snad nějaká magická síla, která vás nutí vzít si ještě a ještě. 😊
Spolu s dalším rozvojem značky jste přistoupili i ke změně designu obalu. Proč?
Důvodem je fakt, že chceme zaujmout různé věkové kategorie zákazníků. Nyní si suchary kupují především senioři, kteří si je ještě pamatují z dob svého dětství. Tenkrát byly suchary u nás hodně populární. Nyní chceme oslovit i mladší generace, které již nemají k sucharům sentimentální vztah, ale chápou je jako chutnou potravinu k dobrému vínu, vychlazenému pivu, nebo do batohu na túru. I proto jsme přistoupili k celkovému redesignu značky a nové varianty sucharů už budou prodávány pod značkou eLeSka. Název vychází ze zkratky LS – Lomnické suchary. Tím se nám myslím podařilo vhodně spojit tradici a nové trendy.
Jaké jsou aktuální řady produktů a chystají se nějaké novinky?
Stávající produkty se dají rozdělit do tří skupin – sladké, slané a klasické bez příchutě. Tyto druhy chceme zachovat i do budoucna a měly by k nim přibývat další populární příchutě. Zaměřit se chceme především na slané suchary, ve kterých vidíme větší potenciál.
Kde budou suchary k dostání? Chcete regionální produkt rozšířit i za hranice?
V současném prodeji vidíme největší rezervy, protože byl víceméně omezený spíše na region. Zatím se prodávaly spíše v místních obchodech, infocentrech. Máme v plánu oslovit známé obchodní řetězce a velkoobchodníky, už nyní budou k dostání třeba v prodejnách JIP a COOP. Náš záměr je stát se regionálním produktem s celorepublikovou prodejní sítí. Budeme určitě přemýšlet i nad expanzí do zahraničí, protože některé varianty sucharů jsou potravinou využívanou i ve zdravotnictví při různých šetřících dietách. Díky své trvanlivosti se k nim dá přistupovat i jako ke strategické potravině, takže určitě budeme hledat i další cesty prodeje.
Lomnické suchary jsou chráněny evropskou ochrannou známkou – chráněné zeměpisné označení. Chcete pro ně získat i další certifikace a ocenění?
Nyní je příliš brzy nad tímto přemýšlet, ale určitě chceme maximálně podpořit jedinečnost produktu – dlouhá trvanlivost, bez dochucovadel, lehká stravitelnost, vhodné pro specifické diety. A rozhodně chceme zdůrazňovat region původu.
Kde vidíte značku za pět, deset let?
Za pět let bychom byli rádi, aby byly suchary dostupné po celém Česku a zákazníci je vnímali jako pochoutku, po které rádi sáhnou při různých příležitostech. A myslím si, že za takových deset let by tomu tak mohlo být i jinde ve světě.